W dniach 18–27 lipca 2025 roku na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyła się już 28. edycja międzynarodowej letniej szkoły Quality Class poświęcona nowoczesnym i innowacyjnym metodom nauczania matematyki.
To wyjątkowe wydarzenie zgromadziło łącznie 27 uczestników: 2 tutorów, 16 studentów z uczelni w Polsce, Włoszech, Czechach, Holandii i na Węgrzech oraz 9 zaproszonych prelegentów.
Tutorzy szkoły:
- Lambrecht Spijkerboer (STA-international, Holandia)
- Kalina Kijewska (Uniwersytet w Turynie, Włochy)
Prowadzili warsztat dotyczący roli nauczyciela w pracy grupowej, podkreślając znaczenie świadomego wspierania uczniów oraz efektywnego zarządzania dynamiką zespołu.
Ośrodek poznański (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) reprezentowali studenci:
- Klaudia Majik
- Marcin Konysz
Uczestniczyli oni w warsztacie dotyczącym wykorzystania aplikacji MathCityMap w edukacji matematycznej – narzędzia wspierającego naukę matematyki poprzez zadania terenowe i kontekstowe.
Pozostali studenci poprowadzili warsztaty poświęcone m.in.:
- prowadzeniu lekcji powtórzeniowej z teorii prawdopodobieństwa (UKEN Kraków),
- nauczaniu przez rozwiązywanie problemów (UWr Wrocław),
- roli artefaktów w procesie dydaktycznym (Uniwersytet w Turynie),
- sile przykładów na lekcjach matematyki (Uniwersytet Karola w Pradze),
- rozwijaniu logicznego myślenia (Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Węgry),
- wykorzystaniu pytań diagnostycznych (Hogeschool Windesheim, Holandia).
Zaproszeni prelegenci – uznani eksperci z dziedziny dydaktyki matematyki – poruszyli kluczowe zagadnienia, takie jak:
- Prof. UAM Edyta Juskowiak (UAM, Polska)
– „Polya's Problem-Solving Method – How Open-Ended Tasks Develop Students' Mathematical Thinking” - Dr Zoltán Kovács (Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Węgry)
– „Learner-generated examples in the mathematics classroom” - Dr Eliza Jackowska-Boryc (UMCS, Lublin, Polska)
– „The role of feedback and formative assessment in secondary school mathematics classes” - Prof. Ornella Robutti (Uniwersytet w Turynie, Włochy)
– „Interdisciplinary and transdisciplinary approaches in STEAM activities” - Prof. Jarmila Novotná (Uniwersytet Karola, Czechy / Université Bordeaux, Francja)
– „Heuristic strategies for problem solving in school mathematics” - Dr Eszter Kónya (Uniwersytet w Debreczynie, Węgry)
– „The role of teacher prompting in students' problem-solving” - Prof. UKEN Mirosława Sajka (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Polska)
– „Enhancing covariational functional thinking and overcoming challenges” - Marcin Karpiński (Szkoła Edukacji PAFW i Uniwersytet Warszawski, Polska)
– „Mathematics experiments in class”
Międzynarodowa szkoła letnia „Quality Class 2025” była przestrzenią inspiracji, współpracy i wymiany doświadczeń. Spotkanie pokazało, jak wielką wagę ma dydaktyka matematyki w kształtowaniu świadomych, logicznie myślących i twórczych uczniów, a także jak istotna jest rola nauczyciela w tym procesie.
Matematyka, nauczana z pasją i otwartością na nowe podejścia, może być fascynująca i bliska uczniowi. Szkoła ta była nie tylko wydarzeniem edukacyjnym, lecz także krokiem w stronę budowy europejskiej wspólnoty edukatorów, poszukujących najlepszych praktyk w nauczaniu matematyki.