Data publikacji w serwisie:

Międzynarodowa letnia szkoła Quality Class

W dniach 18–27 lipca 2025 roku na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyła się już 28. edycja międzynarodowej letniej szkoły Quality Class poświęcona nowoczesnym i innowacyjnym metodom nauczania matematyki.

To wyjątkowe wydarzenie zgromadziło łącznie 27 uczestników: 2 tutorów, 16 studentów z uczelni w Polsce, Włoszech, Czechach, Holandii i na Węgrzech oraz 9 zaproszonych prelegentów.

Tutorzy szkoły:

  • Lambrecht Spijkerboer (STA-international, Holandia)
  • Kalina Kijewska (Uniwersytet w Turynie, Włochy)

Prowadzili warsztat dotyczący roli nauczyciela w pracy grupowej, podkreślając znaczenie świadomego wspierania uczniów oraz efektywnego zarządzania dynamiką zespołu.

Ośrodek poznański (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) reprezentowali studenci:

  • Klaudia Majik
  • Marcin Konysz

Uczestniczyli oni w warsztacie dotyczącym wykorzystania aplikacji MathCityMap w edukacji matematycznej – narzędzia wspierającego naukę matematyki poprzez zadania terenowe i kontekstowe.

Pozostali studenci poprowadzili warsztaty poświęcone m.in.:

  • prowadzeniu lekcji powtórzeniowej z teorii prawdopodobieństwa (UKEN Kraków),
  • nauczaniu przez rozwiązywanie problemów (UWr Wrocław),
  • roli artefaktów w procesie dydaktycznym (Uniwersytet w Turynie),
  • sile przykładów na lekcjach matematyki (Uniwersytet Karola w Pradze),
  • rozwijaniu logicznego myślenia (Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Węgry),
  • wykorzystaniu pytań diagnostycznych (Hogeschool Windesheim, Holandia).

Zaproszeni prelegenci – uznani eksperci z dziedziny dydaktyki matematyki – poruszyli kluczowe zagadnienia, takie jak:

  • Prof. UAM Edyta Juskowiak (UAM, Polska)
    – „Polya's Problem-Solving Method – How Open-Ended Tasks Develop Students' Mathematical Thinking”
  • Dr Zoltán Kovács (Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Węgry)
    – „Learner-generated examples in the mathematics classroom”
  • Dr Eliza Jackowska-Boryc (UMCS, Lublin, Polska)
    – „The role of feedback and formative assessment in secondary school mathematics classes”
  • Prof. Ornella Robutti (Uniwersytet w Turynie, Włochy)
    – „Interdisciplinary and transdisciplinary approaches in STEAM activities”
  • Prof. Jarmila Novotná (Uniwersytet Karola, Czechy / Université Bordeaux, Francja)
    – „Heuristic strategies for problem solving in school mathematics”
  • Dr Eszter Kónya (Uniwersytet w Debreczynie, Węgry)
    – „The role of teacher prompting in students' problem-solving”
  • Prof. UKEN Mirosława Sajka (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Polska)
    – „Enhancing covariational functional thinking and overcoming challenges”
  • Marcin Karpiński (Szkoła Edukacji PAFW i Uniwersytet Warszawski, Polska)
    – „Mathematics experiments in class”

Międzynarodowa szkoła letnia „Quality Class 2025” była przestrzenią inspiracji, współpracy i wymiany doświadczeń. Spotkanie pokazało, jak wielką wagę ma dydaktyka matematyki w kształtowaniu świadomych, logicznie myślących i twórczych uczniów, a także jak istotna jest rola nauczyciela w tym procesie.

Matematyka, nauczana z pasją i otwartością na nowe podejścia, może być fascynująca i bliska uczniowi. Szkoła ta była nie tylko wydarzeniem edukacyjnym, lecz także krokiem w stronę budowy europejskiej wspólnoty edukatorów, poszukujących najlepszych praktyk w nauczaniu matematyki.