Data wydarzenia:

Wykład nr 24: O zbiorach rozmytych, czyli o tym, jak nauczyć komputer rozumieć oraz wykorzystywać informację nieprecyzyjną

Data: wtorek 11.06.2024, godz. 12:00

Miejsce: ul. Szamarzewskiego 89AB, sala A, Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM

Prelegent: Prof. UAM dr hab. Krzysztof Dyczkowski

Streszczenie: 

Nieprecyzyjność informacji ma charakter powszechny. Człowiek rozumie nieprecyzyjną informację, potrafi sprawnie i efektywnie nią operować, wykorzystywać w rozumowaniach, jak również w oparciu o nią podejmować decyzje i działać. Umiejętności te należą do podstawowych cech ludzkiej inteligencji. Z tych powodów ważne jest nauczenie komputerów posługiwania się informacjami nieprecyzyjnymi. Celem wykładu jest przedstawienie podstaw modelowania informacji i wiedzy nieprecyzyjnej za pomocą teorii zbiorów rozmytych.

W trakcie wykładu zostaną przedstawione podstawowe pojęcia i fakty ww. teorii, zilustrowane licznymi przykładami. Zaprezentowane zostaną także przykłady konstrukcji sterowników rozmytych (np. aktywny tempomat) oraz działające sterowniki (np. model Segway’a).

Główny nacisk zostanie położony na zastosowania prezentowanej teorii oraz przykłady ilustrujące jej wykorzystanie w praktyce.

O wykładowcy:

Doktor habilitowany nauk technicznych w dyscyplinie informatyka (2018). Dziekan Wydziału Matematyki i Informatyki UAM (od 2020), aktualnie zatrudniony jako profesor UAM w Zakładzie Sztucznej Inteligencji na tym wydziale. Zainteresowania badawcze to metody inteligencji obliczeniowej w podejmowaniu decyzji, widzeniu komputerowym i modelowaniu języka naturalnego. Laureat nagród IBM Faculty Award (2010), Microsoft Research Azure Award (2015) oraz „Doskonałość w Nauce - Użyteczność w Praktyce” Fundacji UAM (2019). Absolwent programu Top 500 Innovators (Uniwersytet Stanforda, 2012). Członek (Senior Member) IEEE Computational Intelligence Society oraz European Society for Fuzzy Logic and Technology (EUSFLAT). Obecnie prowadzi aktywną współpracę z klubem piłkarskim Lech Poznań w zakresie analizy danych sportowych.