Data publikacji w serwisie:

Raport o roli sztucznej inteligencji w rozwoju uczelni zaakceptowany przez Komisję Europejską

We wrześniu 2025 r. Komisja Europejska zaakceptowała raport D3.1 „Report on available data sources, recommendations regarding the scope of the platform, schema of access rights for users in the created system and intelligent search methods”, opracowany w ramach realizowanego na Wydziale Matematyki I Informatyki międzynarodowego projektu Horyzont Europa „A University Partnership for Acceleration of European Universities”.

To istotny etap realizacji projektu, który łączy partnerów akademickich z Francji, Hiszpanii, Niemiec, Polski i Włoch, a jego celem jest rozwój platformy Agora wspierającej współpracę uczelni i instytucji badawczych. Dokument powstał w ramach Work Package 3 (WP3), za który odpowiada poznański zespół, i stanowi kluczowy etap prac nad architekturą systemu – określa dostępną bazę danych, zasady dostępu użytkowników oraz rolę w systemie metod inteligentnego wyszukiwania opartego o metody sztucznej inteligencji.

W recenzji KE raport oceniono jako „doskonały” i wykraczający poza pierwotny zakres projektu, podkreślając jego kompleksową analizę źródeł danych oraz dojrzałe wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji. Eksperci zwrócili uwagę, że dokument wnosi istotny wkład w definiowanie infrastruktury technicznej, strategii dostępu i potencjalnych konfiguracji platformy Agora, wspierającej transformację uczelni wyższych. Raport D3.1 został również doceniony za wysoką jakość merytoryczną i zgodność z celami programu Horyzont Europa.

Pełny raport dostępny jest na platformie Zenodo.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie projektu aUPaEU.