prof. UAM dr hab. Jacek Marciniak
Prace magisterskie
Prowadzone prace magisterskie powiązane są z tematyką budowy inteligentnych systemów wspierających kształcenie (ang. ITS; Intelligent Tutoring Systems) oraz inżynierii wiedzy. Prace magisterskie wpisują się w badania prowadzone w ramach grupy badawczej Intelligent Tutoring Systems działającej przy Zakładzie Sztucznej Inteligencji WMI.
Projekty badawczo-rozwojowe
Projekty badawczo-rozwojowe, prowadzone w ramach studiów magisterskich, powiązane są z tematyką przygotowywanych prac magisterskich. Projekty badawczo-rozwojowe mogą obejmować:
- budowę inteligentnego systemu wspierającego kształcenie,
- analizę porównawczą różnych architektur systemów ITS z uwzględnieniem wybranych strategii kształcenia,
- budowę adaptacyjnego contentu e-learningowego,
- strategie implementacji zachowania systemów ITS (systemy regułowe, sterowniki rozmyte, uczenie maszynowe),
- budowa modelu studenta na potrzeby implementacji wybranego systemu ITS,
- uczenie maszynowe w systemach ITS,
- modelowanie wybranego obszaru wiedzy i budowa ontologii na potrzeby zastosowań w systemach sztucznej inteligencji,
- budowa lub poszerzenie istniejącej ontologii o wybrane obszary wiedzy ogólnej, dziedzinowej lub aplikacyjnej,
- modelowanie wiedzy o świecie na potrzeby wykorzystania w systemach ITS.
W trakcie realizacji projektu badawczo-rozwojowego studenci wykorzystywali będą istniejące narzędzia i zasoby, w tym istniejącą platformę eksperymentalną do prowadzenia badań w obszarze inteligentnych systemów e-learningowych (system ITS, repozytorium treści z obszaru informatyki oraz zarządzania dziedzictwem archeologicznym i naturalnym, ontologie opisujące wiedzę o charakterze ogólnym i dziedzinowym). W celu realizacji projektu wymagana jest znajomość następujących technologii (jedna, bądź wiele): Java, JavaScript, architektury frontend, architektury backend (np. budowa rozwiązań opartych o REST).
Propozycja projektów badawczo-rozwojowych w edycji 2022/2023:
- Budowa e-learningowego contentu adaptacyjnego uwzględniającego grywalizację z wykorzystaniem różnych strategii implementacji inteligentnego zachowania
- Budowa systemu ITS zanurzonego w repozytorium treści dydaktycznych uwzględniającego grywalizację z wykorzystaniem różnych strategii implementacji inteligentnego zachowania
- Modelowanie wiedzy o charakterze ogólnym, dziedzinowym i aplikacyjnym na potrzeby budowy e-learningowego contentu adaptacyjnego lub systemu ITS zanurzonego w repozytorium treści dydaktycznych uwzględniającego grywalizację
- Budowa e-learningowego contentu adaptacyjnego uwzględniającego profil studenta
Prowadzone zajęcia
- Analiza i projektowanie obiektowe (I stopień)
- Sztuczna inteligencja (I stopień)
- Projekt inżynierski (I stopień)
- Seminarium dyplomowe (I stopień)
- Inżynieria wiedzy (II stopień)
- Projekt badawczo-rozwojowy (II stopień)
- Seminarium magisterskie (II stopień)
Przydatne linki