Wydziałowe Centrum Dydaktyki Matematyki i Informatyki
Historia jednostki: Pierwsze struktury zajmujące się dydaktyką matematyki na UAM powstały w latach 70. W wyniku integracji Wyższych Szkół Nauczycielskich z Uniwersytetem Poznańskim w roku akademickim 1973/1974 utworzono w Instytucie Matematyki UAM Pracownię Metodyki Nauczania Matematyki, którą od roku 1979 przekształcono w Zakład Metodyki Nauczania Matematyki. W 1987 r. zmieniono nazwę na*
*Zakład Dydaktyki Matematyki (funkcjonujący przy Wydziale Matematyki i Fizyki, a później Wydziale Matematyki i Informatyki). W ten sposób powstała kontynuacja tradycji badań nad dydaktyką w poznańskiej szkole matematycznej. W 2018 r. nastąpiła kolejna reorganizacja: zakład dydaktyki został przekształcony w Wydziałowe Centrum Dydaktyki Matematyki i Informatyki.
Kierownicy jednostki: Pierwszym kierownikiem działającej od lat 70. jednostki (najpierw Pracowni, później Zakładu Dydaktyki Matematyki) była prof. Wanda Nowak – pionierka badań dydaktycznych w Poznaniu, która zarządzała tym zapleczem od jego powstania aż do 1990 r. Po niej funkcję kierownika przejęła prof. UAM dr hab. Maria Korcz, która kierowała Zakładem Dydaktyki Matematyki przez niemal trzy dekady (od początku lat 90. do około 2018 r.), kontynuując rozwój badań metodycznych i współpracę z nauczycielami. W okresie przekształcania jednostki, na przełomie 2018/2019 prof. Jerzy Kaczorowski pełnił funkcję kuratora tej komórki (nadzorując reorganizację). Od 2020 r. kierownikiem przekształconego Centrum Dydaktyki Matematyki i Informatyki jest prof. UAM dr Edyta Juskowiak – dydaktyk matematyki, która jednocześnie pełni funkcję prodziekana ds. kształcenia.
Aktywność dydaktyczna: Pracownicy centrum prowadzą zajęcia przede wszystkim na studiach przygotowujących do zawodu nauczyciela matematyki i informatyki. Organizują ćwiczenia, praktyki nauczycielskie oraz wykłady, warsztaty i seminaria rozwijające umiejętności dydaktyczne, metodyczne i merytoryczne. Centrum wspiera również rozwój kadr nauczycielskich poprzez studia podyplomowe doskonalące, przygotowując programy kształcenia nauczycieli oraz kursy metodyczne. Ważnym aspektem działalności jest współpraca z otoczeniem szkolnym oraz społeczno-gospodarczym, w tym z Okręgową Komisją Egzaminacyjną, Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli, Wielkopolskim Kuratorium Oświaty, Wydziałem Oświaty UM Poznania oraz szkołami. Pracownicy Wydziałowego Centrum Dydaktyki Matematyki i Informatyki angażują się w liczne inicjatywy łączące teorię z praktyką w edukacji matematycznej i informatycznej. Współpracują ze szkołami w regionie oraz organizują konkursy, wykłady, warsztaty i konferencje, mające na celu rozbudzanie zainteresowań uczniów matematyką i informatyką. www.emi.amu.edu.pl

Aktywność badawcza: Naukowe zainteresowania pracowników koncentrują się na dydaktyce matematyki oraz dydaktyce informatyki, metodologii badań edukacyjnych oraz wykorzystaniu nowych technologii w nauczaniu. Badania obejmują szeroko pojętą analizę i optymalizację procesu uczenia się i nauczania matematyki i informatyki na wszystkich etapach edukacyjnych, analizę treści i efektywności podręczników, diagnozę procesu kształcenia nauczycieli, wykorzystania robotyki, w końcu AI w procesie kształtowania pojęć i rozumowań.
Pracownicy WCDMiI podtrzymując tradycję Zakładu Dydaktyki Matematyki cyklicznie angażując się w organizację najstarszej polskiej konferencji dydaktycznej – Szkoła Dydaktyki Matematyki oraz międzynarodowej konferencji Contemporary Mathematics Education, a także w prace redakcyjne czasopisma – Didactica Mathematicae oraz serii Współczesne Problemy Nauczania Matematyki.
W obszarze dydaktyki matematyki z inicjatywy dydaktyków matematyki UAM oraz UKEN prowadzone jest ogólnopolskie seminarium MOST.
Doktoraty i prace magisterskie
Magdalena Adamczak: link do katalogu
Barbara Borkowicz: link do katalogu
Daria Bugajewska: link do katalogu
Bartłomiej Bzdęga: link do katalogu
Liliana Kortus: link do katalogu
Edyta Juskowiak: link do katalogu
Krzysztof Winnicki: link do katalogu